Hoe kom je aan een baan?

Consultancy

In het begin van mijn carrière had ik vier consultancy banen in vier jaar. In alle vier de jaren heb ik tevergeefs geprobeerd een vaste baan te vinden op het gebied van consulting. Ik heb één consulting project afgerond en dat werd beëindigd wegens verandering in de organisatie. In het ene project dat ik wel een vaste aanstelling kon vinden, was dat bij een kleiner consultancybedrijf.

Ik had geluk. Ik hoefde geen baan te zoeken die buiten mijn expertise en vaardigheden lag. Ik geloof dat het belangrijk is om een aantal dingen te overwegen, zoals:

precedent van ervaring – Ik had te maken met een 4 jaar oud bedrijf dat aan het inkrimpen was. In de meeste organisaties zou een project als het mijne zes maanden duren en dan worden ingekrompen. Hoewel mijn project niet zo lang was als het project waaraan ik had gewerkt, wist ik zeker dat het korter zou zijn. Ik vroeg naar de toekomst van het consultingproject en kreeg te horen dat er over een paar maanden een nieuwe manager zou komen en dat er een overgang in het team zou zijn. Het was heel goed mogelijk dat ik de enige overgebleven consultant zou zijn, ook al was het project niet wat ik persoonlijk wilde doen. Ik vroeg naar de toekomst van het consultingproject en kreeg te horen dat er over een paar maanden een nieuwe manager zou komen en dat er een overgang in het team zou zijn. Ik was de enige consultant die nog in het team zat.

Managementpresentatie- Sommige bedrijven vatten managementinformatie gewoon samen in een PowerPoint-presentatie. Ik had dit nog nooit gezien. Wat ik wel zag was dat dit niet het geval was bij mijn nieuwe bedrijf. Ik moest in een eindeloos zwijgend liftgesprek zitten met een van de managers. Het eigenlijke bedrijf was keihard. Ik luisterde eigenlijk naar hen terwijl ze vragen op me afvuurden. Op een gegeven moment liep het gesprek zo vast dat ik zin had om “schreeuw me” te roepen; ik verveelde me en was gefrustreerd.

Consulting Presentatie- Ik kreeg een 10 minuten durende presentatie bij mijn eerste consulting baan. Huurcontracten, TOS formulieren, bedrijfshandboeken werden besproken. Mijn consultant moest een apart formulier maken voor elk bedrijf waarmee ik te maken had. Hij had nog nooit zo’n plan gepresenteerd. Het creëerde letterlijk een nieuw communicatiesysteem. Ik stond versteld! De hele presentatie duurde 3 uur. Ik was meer dan uitgeput. Ik moest van mijn baas een bericht mee naar huis krijgen dat er gewoon niets was wat ik kon doen in die Consulting omgeving.

Waar het hier op neerkomt is dat, ongeacht aan welke kant van het consultingproces u zich bevindt, het van cruciaal belang is de klant op de eerste plaats te zetten. Dat betekent dat je hun behoeften boven die van jezelf stelt. Zelfs als dat betekent dat je om een loonsverhoging moet vragen. Als je bij een gerenommeerd bedrijf op een project komt en goed werk levert, zullen ze je meestal vragen een rapport op te stellen met alle details van je project. Wanneer ik een consulting project doe, kopieer ik de klantenovereenkomst, TOS, en ander relevant papierwerk om het aan te passen aan de overeenkomst van de klant. Het is niet ongewoon dat projectaanvragen terugkomen met wijzigingen die specifiek door de klant werden gevraagd. Deze wijzigingen zijn de reden dat de aanvraag niet conform de overeenkomst was.

Vraag om feedback van de klant voordat je aan een project begint. Zorg ervoor dat uw respondenten waarderen wat u hebt gedaan, ze vertellen u wat ze niet leuk of niet goed vonden en wat ze graag zouden zien dat u anders doet. Ze vertellen je ook wat ze veranderd zouden willen hebben. Heeft de feedback betrekking op het eigenlijke probleem of de eigenlijke problemen? Ik geef de voorkeur aan het feit dat er een probleem of kwestie was, zelfs als precies hetzelfde probleem zich voordeed in een ander project. Er is een veel betere manier om met een probleem om te gaan, waarbij je diep moet graven, er grip op moet krijgen en later terug moet komen met resultaten die veel beter zijn dan voorheen.

Vraag om doorverwijzingen wanneer je ze nodig hebt. Het is heel gemakkelijk om uw baas of collega’s om een verwijzing te vragen wanneer u een gat in uw bord moet opvullenEen zeer populair gezegde luidt: “Het is niet wat je weet, het is wie je kent.” Ik ben het daar niet mee eens. Het is wat je kent dat telt. Het is belangrijk om te netwerken met mensen met wie je werkt, met je familieleden, met je vrienden en kennissen. Het is belangrijker om mensen te hebben die je kunt vertrouwen, vooral wanneer je op zoek bent naar een baan. Zoals ik al eerder zei, een waarschuwing hier: doe je mond niet open tenzij je ten einde raad bent. Als je dat bent, zul je overspoeld worden met kritiek en beurzen.

Er zijn organisaties en comités binnen ondernemingen, geen enkele binnen een bedrijfstak, die bestaan om advies te geven aan leidinggevenden. Zij hebben een reputatie en geloofwaardigheid, worden als objectief beschouwd, en zij hebben contacten in verschillende bedrijfstakken, op vele gebieden en in vele bedrijven. Zoals Strobe het uitdrukte, “onderwijzen” zij hun cliënten over de instrumenten, technieken, processen en farmacologie van succesvol advies.

Bied aan te helpen als je ervaring hebt.

Lees meer

iso certificering
audit

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.